قطار توسعه؛ چابهار را به مقصد گردشگری و اقتصاد ملی می‌رساند

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره بر نقش حیاتی ریل چابهار، این مسیر را شریان پیوند جنوب شرق ایران با گردشگری و اقتصاد ملی دانست و از تلاش استان برای بهره‌برداری حداکثری از ظرفیت‌های این پروژه راهبردی خبر داد.

به گزارش میراث آریا، منصور بیجار در بازدید از پروژه‌های ریلی چابهار بیان کرد: خطوط ریلی در سواحل دریای عمان نقش فراتر از حمل و نقل بر عهده دارند و به مثابه پلی هستند که گردشگر، سرمایه وامید را به جنوب شرق کشور وارد می‌کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هدف‌گذاری این پروژه از آغاز، توسعه متوازن و ایجاد زیرساخت‌های پایدار برای گردشگری ملی بوده است بیان کرد: راه‌آهن چابهار - زاهدان به گونه‌ای طراحی شده است که نه تنها دغدغه‌های لجستیکی و اقتصادی منطقه را پاسخ دهد، بلکه چابهار را به مقصدی ممتاز برای گردشگران و سرمایه‌گذاران داخلی و بین‌المللی بدل کند.

بیجار با بیان اینکه «چابهار فقط یک بندر تجاری نیست»، تصریح کرد: این منطقه در کنار بازارهای منطقه‌ای و قابلیت ترانزیتی، باید به عنوان فضای جدیدی برای شکوفایی صنعت گردشگری کشور جایگاه پیدا کند.

او خاطرنشان کرد: خطوط ریلی عامل پیوند سواحل مَکُران با آینده‌ای روشن بوده و هر کیلومتر جدیدی که در این راه ساخته می‌شود، فرصتی برای آبادانی، اشتغال و امید بیشتر در جنوب شرق است.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به پیشرفت عملیات اجرایی طرح، توسعه ریل را عاملی مهم در هم‌افزایی گردشگری، تجارت و حمل و نقل کشور دانست و خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه، ارتباط بخش‌های داخلی و خارجی کشور از دل خاک تا کرانه‌های دریای عمان تقویت و آینده‌ای نو برای منطقه ترسیم خواهد شد.

راه‌آهن چابهار بخشی از طرح کلان دولت برای تقویت کریدور شمال- جنوب و تبدیل این بندر به کانون منطقه‌ای تجارت و گردشگری است که طبق مصوبات اخیر و در پی سفر رئیس‌جمهوری به استان، ۲۶ هزار میلیارد تومان اعتبار به پروژه اختصاص یافته تا عملیات اجرایی با سرعت بیشتری دنبال شود بنابر اعلام مسئولان، این پروژه که توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اجرا می‌شود، طبق برنامه تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید؛ تحولی کلیدی که به گفته استاندار، می‌تواند چابهار را از بندر صرف به قطب بزرگ ملی در حوزه گردشگری و تجارت تبدیل کند.

پروژه راه‌آهن چابهار- زاهدان با هدف اتصال تنها بندر اقیانوسی ایران به شبکه ریلی کشور، ایجاد کریدور ریلی شرق، پیوند سواحل مکران به آسیای میانه و افغانستان و فراهم‌سازی زیرساخت‌های توسعه اقتصادی منطقه، مسیر ترانزیتی تازه‌ای در جنوب شرق کشور ایجاد کرده است؛ عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و تاکنون ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1404040700057
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha